تبلیغات

شمیم ظهور - مطالب شهریور 1393

تبلیغات

تبلیغات

نویسندگان

نویسندگان

آرشیو

آرشیو

موضوعات

موضوعات

ابر برچسب های سایت

ابر برچسب ها

جدید ترین مطالب

جدید ترین مطالب

لینک دوستان

لینک دوستان

زندگینامه حضرت مهدی(عج)

ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نیمه شعبان سال 255یا 256هجری بود پس از اینكه دو قرن و اندی از هجرت پیامبر ( ص ) گذشت ، و امامت به امام دهم حضرت هادی ( ع ) و امام یازدهم حضرت عسكری ( ع ) رسید ، كم كم در بین فرمانروایان و دستگاه حكومت جبار ، نگرانی هایی پدید آمد .

 علت آن اخبار و احادیثی بود كه در آنها نقل شده بود : از امام حسن عسكری ( ع ) فرزندی  تولد خواهد یافت كه تخت و كاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد كرد و عدل و داد را جانشین ظلم و ستم ستمگران خواهد نمود . در احادیثی كه بخصوص از پیغمبر ( ص ) رسیده بود ، این مطلب زیاد گفته شده و به گوش زمامداران رسیده بود   در این زمان یعنی هنگام تولد حضرت مهدی ( ع ) ، معتصم عباسی  ، هشتمین خلیفه عباسی   ، كه حكومتش از سال 218هجری آغاز شد ، سامرا ، شهر نوساخته را مركز حكومت عباسی   قرار داد این اندیشه - كه ظهور مصلحی پایه های حكومت ستمكاران را متزلزل می نماید و باید از تولد نوزادان جلوگیری كرد ، و حتی مادران بیگناه را كشت ، و یا قابله هایی را پنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند - در تاریخ نظایری دارد .

 در زمان حضرت ابراهیم ( ع ) نمرود چنین كرد . در زمان حضرت موسی ( ع ) فرعون نیز به همین روش عمل نمود . ولی خدا نخواست . همواره ستمگران می خواهند مشعل حق را خاموش كنند ، غافل از آنكه ، خداوند نور خود را تمام و كامل می كند ، اگر چه كافران و ستمگران نخواهند در مورد نوزاد مبارك قدم حضرت امام حسن عسكری ( ع ) نیز داستان تاریخ به گونه ای   شگفت انگیز و معجزه آسا تكرار شد   امام دهم بیست سال - در شهر سامرا - تحت نظر و مراقبت بود ، و سپس امام یازدهم ( ع ) نیز در آنجا زیر نظر و نگهبانی حكومت به سر می برد به هنگامی كه ولادت ، این اختر تابناك ، حضرت مهدی ( ع ) ، نزدیك گشت ، و خطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از پدید آمدن این نوزاد جلوگیری كنند ، و اگر پدید آمد و بدین جهان پای  نهاد ، او را از میان بردارند   بدین علت بود كه چگونگی احوال مهدی   ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ، از مردم نهان داشته می شد ، جز چند تن معدود از نزدیكان ، یا شاگردان و اصحاب خاص امام حسن عسكری ( ع ) كسی او را نمی دید . آنان نیز مهدی  را گاه بگاه می دیدند ، نه همیشه و به صورت عادی.

» ادامه مطلب را دنبال کنید.

  • تاریخ ارسال : شنبه 29 شهریور 1393 ساعت: 06:54 ب.ظ
  • نویسنده :

داغ کن - کلوب دات کام ادامه مطلب

حکایت بنای مسجد جمکران


حکایت بنای مسجد جمکران

ماجرای تأسیس مسجد مقدس جمکران به دستور امام زمان(عج)

امام زمان(عج) در هفدهم رمضان سال ۳۹۳ هجری به حسن‌بن مثله جمکرانی دستور ساخت مسجدی را در جمکران می‌دهند که تا امروز میعادگاه عاشقان حضرت اباصالح المهدی(عج) است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،۱۷ رمضان سال ۳۹۳ هجری قمری به دستور حضرت صاحب الامر(عج) مسجد مقدس جمکران بنا شد، مرحوم میرزا حسین نورى در کتاب نجم الثاقب(۱) درباره تاریخچه تأسیس مسجد جمکران چنین مى‌نویسد: شیخ فاضل حسن بن حسن قمى، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتاب مونس الحزین فى معرفه الحق و الیقین (از تألیفات شیخ صدوق) بناى مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است: شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانى مى‌گوید: من شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک سال ۳۹۳ هجری قمری در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتى از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند برخیز و خواسته امام مهدى(عج) را اجابت کن که تو را مى‌خواند. آن‌ها مرا به محلى که اکنون مسجد (جمکران) است آوردند.

حضرت مهدى مرا به نام خواندند و فرمودند: «برو به حسن بن مسلم بگو: اینجا زمین شریفى است و حق تعالى این زمین را از زمین‌هاى دیگر برگزیده و شریف کرده است تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌اى…».

حسن بن مثله عرض کرد: سید و مولاى من! مرا در این باره نشانى لازم است، زیرا مردم سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمى‌پذیرند. امام فرمودند: «تو برو رسالت خود را انجام بده، ما در اینجا، علامتى مى‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد. برو به نزد سید ابوالحسن و بگو تا بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چندساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بناى مسجد بنهند و باقى وجوه را از رهق(۲) به ناحیه اردهال که ملک ماست، بیاورد و مسجد را تمام کند و نصف رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند. مردم را بگو تا به این (مکان روى بیاورند) و چهار رکعت نماز در اینجا بگذارند:

دو رکعت تحیت مسجد در هر رکعتى یک بار سوره حمد و هفت بار سوره «توحید» بخوانند و تسبیح رکوع و سجود را هفت بار بگویند، و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، (به این ترتیب) که در هنگام خواندن سوره حمد چون به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برسند، آن را صد بار بگویند و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند. رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند، تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند. هنگامى که نماز تمام شد، تهلیل «لااله‌الاالله» بگویند و تسبیح فاطمه زهرا(س) را بگویند. آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آلش بفرستند.

پس از آن، حضرت به من اشاره کردند که برو! چون مقدارى راه پیمودم، مرا صدا کردند و فرمودند: «در گله جعفر کاشانى(چوپان) بُزى است، باید آن بز را بخرى، اگر مردم پولش را دادند با پول آنان خریدارى کن وگرنه پولش را خودت بپرداز. فردا شب آن بز را بیاور و در این (محل) قربانى کن و گوشت آن را بر بیماران و کسانى که مرض صعب‌العلاج دارند انفاق کن که حق تعالى همه را شفا دهد. آن بز أبلق است، موهاى بسیار دارد، هفت نشان سفید و سیاه، هر یکى به اندازه یک درهم، در دو طرف آن، سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر است». آن گاه به راه افتادم.(۳)

حسن بن مثله مى‌گوید: من به خانه رفتم و همه شب را در اندیشه بودم تا صبح طلوع کرد، نماز صبح خواندم، به نزد على منذر رفتم و قضیه را با او در میان نهادم و همراه على منذر به جایگاه دیشب رفتیم. پس او گفت: به خدا سوگند که نشان و علامتى را که امام فرموده بود، این جا نهاده است و آن، (این حدود مسجد) با میخ ها و زنجیرها مشخص شده است. آن‌گاه به نزد سیدابوالحسن الرضا رفتیم. چون به سراى وى رسیدیم، غلامان ایشان گفتند: شما از جمکران هستید؟ گفتیم: آرى. پس گفتند: از اول (صبح) سیدابوالحسن در انتظار شماست … . به حضورش رسیدیم. گفت: اى حسن بن مثله! من خوابیده بودم شخصى در عالم رؤیا به من گفت: شخصى به نام حسن بن مثله، بامدادان از جمکران پیش تو خواهد آمد، آنچه بگوید اعتماد کن و گفتارش را تصدیق کن. از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم.

حسن بن مثله داستان را مشروحاً براى او نقل کرد. سیدابوالحسن دستور داد بر اسب‌ها زین نهادند و به سوى ده جمکران رهسپار شدند. چون به نزدیک ده رسیدند، جعفر (چوپان) را دیدند که گله‌اش را در کنار راه به چرا آورده بود. حسن بن مثله به میان گله رفت و آن بز که از پشت گله مى‌آمد به سویش دوید. حسن بن مثله آن بز را گرفت. سپس آن را به جایگاه آوردند و سر بریدند. سیدابوالحسن به محل آمد و حسن بن مسلم را احضار کرد و منافع زمین را گرفت. آنگاه وجوه رهق را نیز از اهالى آنجا گرفتند و به بناى مسجد پرداختند. سیدابوالحسن الرضا، زنجیرها و میخ ها را به قم آورد و در خانه خود نگه دارى کرد و هر بیمار صعب‌العلاجى اگر خود را به زنجیرها مى‌مالید، شفا مى‌یافت.(۴)

ابوالحسن محمد بن حیدر گفت: به طور مستفیض شنیدم، پس از آنکه سیدابوالحسن الرضا وفات کرد و در محله موسویان(خیابان آذر فعلى) مدفون شد، یکى از فرزندانش بیمار شد، داخل اطاق شد، سر صندوق را برداشت، ولى زنجیرها و میخ‌ها را نیافت.(۵)

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مسجد مقدس جمکران می‌توانند از اینجا اقدام کنند.

*پی‌نوشت‌ها

۱- این کتاب به دستور میرزاى شیرازى توسط میرزا حسین نورى به رشته تحریر درآمد و میرزاى شیرازى در تقریظ خود از آن تمجید کرده و نوشته: «این کتابى است در نهایت تمامیت و متانت…». ر. ک: میرزا حسین طبرسى نورى، نجم الثاقب، (قم: انتشارات مسجد جمکران، چ نهم، ۱۳۸۴ ش)، ص ۵٫

۲-رهق از قراء معروف و معمور و به کاشان نزدیک‌تر از قم است، لکن از توابع قم است، تقریباً به مسافت ده فرسخ. به نقل از: کچویى قمى، انوارالمشعشعین، (قم: انتشارات کتابخانه آیت‌‌الله مرعشى نجفى، ج اول، ۱۳۸۱ ش)، ج۱، ص۴۷۰، پاورقى؛ و میرزا حسین نورى، همان، ص۳۹۱٫

۳-همان، ص۳۹۱ ـ ۳۹۲٫

۴-میرزا حسین نورى، همان، ص۳۸۳ -۳۸۸ و محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، (بیروت: داراحیاء التراث العربى، ط. الثالثه، ۱۴۰۳ هـ ق)، ج۵۳، ص۲۳۰ ـ ۲۳۳ و ناصر الشریعه، تاریخ قم، (قم: چاپ حکمت، بى‌تا)، ص۱۴۸ ـ ۱۵۲٫

۵-میرزا حسین نورى، همان، ص۳۸۷


  • تاریخ ارسال : دوشنبه 24 شهریور 1393 ساعت: 11:08 ب.ظ
  • نویسنده :

داغ کن - کلوب دات کام ادامه مطلب

نحوه ملاقات با امام زمان (عج)

نحوه ملاقات با امام زمان (عج)

اصل اعتقاد به وجود مقدس امام زمان(عج الله فرجه) و پذیرش امامت آن حضرت، امری ضروری و بدیهی مذهب شیعه به شمار می رود. دلایل عقلی، قرآنی و روایی این اعتقاد تاکنون به خوبی تبیین شده است. عقیده مهدویت یک امر غیر قابل انکار و تردید است. ولی در سال های اخیر توجه اقشار مختلف جامعه مخصوصاً جوانان، به موضوع مهدویت و انتظار، موجب رونق بازار کتاب ها و مقالات مرتبط به این موضوع شده است. این پدیده اگرچه در جای خود حائز اهمیت است، ولی نگرانی هایی را هم در پی دارد. یکی از مسائلی که در این میان قابل توجه است و نگرانی هایی را هم در پی داشته است، پرداختن به موضوع تشرفات و ملاقات با امام زمان(عج الله فرجه) است.

معنای ارتباط و ملاقات و انواع آن

واژه ارتباط به معنی پیوند و اتصال و هم بستگی است که برای ایجاد پیوند دو طرفه و دو جانبه به کار می رود.

کلمه ملاقات به معنای نوعی گفتگو و شناخت است که اصطلاح ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج الله فرجه) در عرف، به معنای درک حضور، گفتگو و شرفیابی است که حالت های مختلفی می تواند داشته باشد.

ارتباط و ملاقات با حضرت در دو دوره غیبت، متفاوت بوده ولی امکان برقرار کردن ارتباط در هر دو دوره نیز بوده است.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: برای قائم دو غیبت است: یکی از آن دو کوتاه است و دیگری دراز. در غیبت نخستین، کسی جز ویژگان شیعه اش به جای او آگاه نیست. و در جای دیگری، کسی جز غلامان ویژه به جایش آگاه نمی شود.(۱)

نحوه ملاقات در دوران غیبت صغری و غیبت کبری

از یکی از اهالی مداین روایت شده که گفته است: با رفیقی به حج رفته بودم. به موقف که رسیدیم جوانی نشسته، شلواری در بر و عبایی بر دوش با کفش های زرد در پا بود. شلوار و عبا صد و پنجاه دینار می ارزید و اثری از سفر بر او نبود. گدایی بر ما نزدیک شد که ما او را راندیم. آنگاه به آن جوان نزدیک شد و گدایی کرد. و او چیزی از زمین برداشت و به او داد، گدا برایش دعا کرد و در دعایش آنچه توانست گفت و بسیار گفت. آنگاه جوان از جا برخاست و از ما نهان شد. ما به آن گدا نزدیک شده، گفتیم: وای بر تو چه چیزی به تو داد؟ سنگریزه ای زرین دندانه دار نشانمان داد که بیست مثقالی می شد. من به رفیقم گفتم: سرورمان نزد ما بود و ما ندانستیم. سپس به جستجویش رفتیم و همه جای عرفات را گشتیم و نتوانستیم ایشان را بیابیم. آنگاه از کسانی از اهل مکه و مدینه که گرد او بودند، پرسیدیم، گفتند جوانی علوی است که هر سال پیاده حج می کند.(۲)

حضرت مهدی(عج الله فرجه) در آخرین توقیعی که خطاب به چهارمین نایب خاص خود، علی ابن محمد سمری صادر می کنند، می فرمایند:

«ای علی سمری خداوند پاداش تو و برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند، تو تا شش روز دیگر می میری، پس کارت را سامان ده و به کسی به عنوان جانشین پس از خود، وصیت مکن که دیگر غیبت تامه واقع شده است. دیگر ظهوری نیست مگر به اذن خداوند متعال و آن پس از مدتی دراز و بعد از آن که دل ها سخت شد و زمین از ستم پر شد، به وقوع خواهد پیوست. به زودی از شیعیانم، کسانی خواهند آمد که ادعای دیدار مرا می کنند، آگاه باشید هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای دیدار مرا کرد، دروغگو و مفتری است.»(۳)

البته شایان ذکر است که نفی رۆیت، در دوران غیبت، در توقیع ناحیه مقدسه نشده است، آنچه نفی شده و مدعی آن مفتری و کذاب معرفی شده، ادعای رۆیت و مشاهده به معنای ارتباط عادی و مکرر است، بنابراین اگر در موارد نادر و خارق العاده، دیدار و تشرفی توسط صالحان و اولیاء، امثال علامه بحرالعلوم، علی ابن مهزیار که شخصاً خدمت حضرت می رسیدند، صورت بگیرد، قابل انکار نخواهد بود.

عالمان شیعه وقوع ملاقات با امام زمان(عج الله فرجه) در عصر غیبت کبری را پذیرفته اند. بنا بر ظاهر اخبار و روایات، امام زمان(عج الله فرجه) در عصر غیبت، همانند زمان حضور، به طور طبیعی و با جسم عنصری زندگی می کنند و موجودی نامرئی با بدن مثالی نمی باشند.

در روایاتی از نایب دوم امام عصر(عج الله) آمده است: که او سوگند می خورد که حضرت هر ساله در موسم حج شرکت می کنند و با مردم دیدار دارند. امام در این مراسم، حاجیان را می بینند و می شناسند، و مردم هم امام را می بینند ولی ایشان را نمی شناسند. یعنی حتی هنگام مواجهه و گفتگو با حضرت نیز متوجه نیستند که در محضر امام قرار دارند.(۴)

بر این اساس می توان گفت، حضرت در زمان غیبت، به طور عادی و طبیعی زندگی می کنند و ناشناس بودن ایشان دلیل بر نامرئی بودنشان نمی باشد. اما اینکه در چنین شرایطی کسی بتواند حضرت را ملاقات نماید، واقعاً جزء دسته خواص و مقربان قرار می گیرد.

از توقیع شریف برمی آید که در عصر غیبت کبری، باب نیابت و ارتباط به گونه ای که در مورد نایبان خاص آن حضرت و در دوران غیبت صغری وجود داشت، بسته شده و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که با آن حضرت در ارتباط بوده و هر زمان اراده کند می تواند با ایشان ملاقات کند یا به طور خاص از جانب ایشان نیابت یافته که اموری را به انجام برساند یا دستورهایی را به مردم ابلاغ کند جز افرادی خاص از شیعیان که با حضرت حشر و نشر دارند.

پی نوشت:

۱٫ اصول کافی،جلد دوم، صفحه۱۳۱، ترجمه صادق حسن زاده.

۲٫ اصول کافی،جلد دوم، صفحه۱۱۱، ترجمه صادق حسن زاده.

۳٫ غیبت شیخ طوسی، صفحه۲۴۲٫

۴٫ اصول کافی،جلد دوم، صفحه۱۳۱، ترجمه صادق حسن زاده


  • تاریخ ارسال : دوشنبه 24 شهریور 1393 ساعت: 11:02 ب.ظ
  • نویسنده :

داغ کن - کلوب دات کام ادامه مطلب
آمار وبلاگ

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
    صفحات جانبی

    صفحات جانبی

    نظرسنجی

    نظرسنجی

      نظر شما درباره این وبگاه چیست؟




      جستجو

      جستجو

        امکانات جانبی

        امکانات جانبی

          درباره وبلاگ

          درباره وبلاگ


          کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به شمیم ظهور بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
          قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف